Schemat lekcji
Klasa: III gimnazjum Czas: 45 minut Cele: uczeń potrafi: - zdefiniować pojęcie „euroregion”, - wymienić ważniejsze euroregiony na pograniczu Polski, - wskazać na mapie euroregiony na granicy zachodniej; - przedstawić położenie geograficzne Euroregionu Pomerania, - wyjaśnić jego cele i zadania; - odróżnić członków tworzących Euroregion Pomerania, - określić jego strukturę organizacyjną, - scharakteryzować formy współpracy w euroregionie; - ocenić znaczenie euroregionów w rozwoju współpracy terenów przygranicznych, - udowodnić rolę Szczecina jako głównego ośrodka Euroregionu Pomerania. Uwagi dla nauczyciela: 1) przygotowuje materiały dotyczące Euroregionu Pomerania (pozyskane np. w Sekretariacie Rady Euroregionu) dla 4 grup: położenie geograficzne, członkowie i struktura organizacyjna, cele i zadania, formy współpracy; 2) zabezpiecza potrzebne materiały do wykonania plakatów krótko prezentujących pracę poszczególnych grup.
ETAPY LEKCJI |
PRZEBIEG LEKCJI |
UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWE |
UWAGI/CZYNNOŚCINAUCZYCIELA |
Zaangażowanie5 min. |
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji i jego celami.Podział klasy na grupy i przydział zadań dla poszczególnych zespołów. |
Skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach. |
Nauczyciel przydziela zadania oraz materiały pomocnicze dla poszczególnych grup. |
Badanie10 min. |
Uczniowie zapoznają się z materiałami pomocniczymi. Wyszukują niezbędne wiadomości. |
Efektywne współdziałanie w zespole;skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach. |
Nauczyciel obserwuje pracę zespołów; wyjaśnia niezrozumiałe terminy,zwroty i sformułowania w tekstach pomocniczych; nadzoruje przebieg prac nad mapami. |
Przekształcanie10 min. |
Uczniowie wykonują plansze z opracowanymi materiałami. |
Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób; skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach. |
Nauczyciel czuwa nad tempem prac grup; pomaga zespołom, jeśli grupa ma wątpliwości lub szuka wsparcia. |
Prezentacja15 min. |
Uczniowie prezentują wyniki prac poszczególnych zespołów. Wywieszają gotowe plansze. |
Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach; rozwiązywanie problemów w twórczy sposób. |
Nauczyciel wspomaga klasę przy ocenie prac poszczególnych grup. |
Refleksja5 min. |
Klasa ocenia, która plansza zawiera najwięcej informacji i jest najciekawiej wykonana. |
Ocenianie własnego uczenia się. |
Podsumowanie lekcji i wystawienie ocen. |
mgr Anna Garbacz nauczyciel historii i wos Gimnazjum nr 7 w Szczecinie
EUROREGIONY FORMĄ WSPÓŁPRACY TERENÓW PRZYGRANICZNYCH Sprawdzian wiadomości
1. Euroregion to „ograniczony geograficznie i przestrzennie obszar, na który składają się części terytoriów dwóch lub kilku państw, godzących się na koordynowanie swoich działań w różnych dziedzinach”.
1p.
2. Dokończ zdania dobierając odpowiedzi z rozsypanki: Euroregion Pomerania obejmuje obszar ............ km. Zamieszkuje go prawie ............ osób. Na południu graniczy z euroregionem ............ , na wschodzie z ............ . * Pro Europa Viadrina * 3 mln. * woj. pomorskie * 30 tys.
4 p.
3. Siedziba Rady Euroregionu Pomerania znajduje się w: a) Lund b) Greifswaldzie c) Szczecinie d) Malmö
1 p.
4.Uzupełnij zdania: Organem uchwałodawczym Euroregionu Pomerania jest ...... ................. . Funkcję wykonawczą pełni ......... ............. . Obecnie Euroregion Pomerania ma ..... prezydentów.
3 p.
5. Jakie jest znaczenie euroregionów w rozwoju współpracy terenów przygranicznych?
3 p.
RAZEM: 12 pkt